URHEILIJAT

Urheilijoiden testaaminen ja arviointi ovat kriittisiä komponentteja harjoittelussa. 

URHEILU ON KOVAA TYÖTÄ

Testaamalla voimme identifioida urheilijan eri osa-alueiden vahvuuksia sekä heikkouksia.

Harjoitusohjelmat ovat osittain suunniteltuja myös korjaamaan urheilijoiden heikkouksia, ”ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki” on tuttu sanonta urheilumaailmassa ja kuntotestien avulla valmentaja ja urheilija pystyvät tunnistamaan urheilijan heikkoudet ja vahvuudet.

Kuntotestaus on tärkeä komponentti harjoittelun seurannassa

Kuntotestaus on myös tärkeä komponentti harjoittelun seurannassa, jossa voidaan tarkastella harjoitusohjelmien tehokkuutta. Vaikka valmentaja saa käsityksen kehittymisestä harjoituksia seuratessa, saadaan testaamalla täsmällistä tietoa harjoitusohjelmien tehokkuudesta. Kuntotestitulokset perustana myös harjoitusohjelmien laatimiseen, joiden myötä voidaan tarkasti määritellä urheilijan kestävyysalueet sekä intensiteetti voima ja nopeusharjoitteluun.

TESTAUKSET URHEILIJOILLE

MAKSIMAALISEN HAPENOTTOKYVYN TESTAUS

Maksimaalinen hapenottokyky voidaan mitata monella eri tavalla. Näistä kuitenkin kultaisena standardina ovat spirometrimittaukset, jossa hengityskaasut analysoidaan maksimaalisen kuormitustestin aikana. Uloshengitetystä ilmasta analysoidaan hapen sekä hiilidioksidin määrä, jonka jälkeen määritetään koehenkilön maksimaalinen hapenottokyky. Pystymme tekemään maksimaaliset hapenottokykytestit koehenkilölle sopivalla tavalla eri protokollia käyttäen joko juoksumatolla tai kuntopyörällä. Tämän lisäksi pystymme tekemään samat mittaukset myös missä tahansa, esimerkiksi jäähallissa tai urheilukentällä, kannettavan kaasuanalysaattorimme avulla. Voimme myös suorittaa perinteiset epäsuorat hapenottokykytestit kuntopyörällä analysoimalla koehenkilön sykettä nousujohteisen kuormitustestin aikana.

ANAEROBISEN KAPASITEETIN TESTAUS

Anaerobisen kapasiteetin testit testaavat voimakestävyyttä. Ne kestävät yleensä 15-90 sekuntia ja niitä voidaan suorittaa eri tavoin mm. voimalevyillä tekemällä eri pituisia hyppysarjoja tai kuntopyörällä ”Wingate” tyylisesti, jossa poljetaan niin suurella nopeudella kun mahdollista 30 sekuntia 7-10% vastuksella kehonpainosta.

MAKSIMIVOIMATESTIT

Yksi tärkeimmistä syistä testata maksimaalista voimantuottoa on tutkia harjoitusohjelmien toimivuutta. Kultaisena standardina maksimivoiman testaamiseen pidetään edelleen yhden toiston dynaamisia maksimitestejä eri liikkeissä, joista yleisimmät ovat kyykky, penkkipunnerrus, maastaveto ja rinnalleveto. Useamman toiston testejä voidaan myöskin toteuttaa, mutta suurin tarkkuus saadaan suorittamalla yhden toiston maksimitesti tietylle liikkeelle, näissä tilanteissa yhden toiston maksimi pystytään arvioimaan suoritetusta toistomäärästä.

KEHONKOOSTUMUS

Kehonkoostumus ja antropometrisissä testeissä voimme mitata rasvan, luun ja lihasmassan suhteelliset osuudet kehonpainosta. Kehonkoostumusmittauksilla urheilija sekä valmentaja saa tärkeää tietoa rasvaprosentista, rasvan jakautumisesta kehossa ja lihasmassan määrästä. Pystymme tekemään kehonkoostumusmittaukset bioimpedanssimittalaitteella sekä rasvaprosenttimittaukset pihdeillä.

RÄJÄHTÄVÄN VOIMAN TESTAUS

Tehon testaaminen on yksi tärkeimpiä osa-alueita urheilijoille joiden laji sisältää anaerobisia elementtejä. Räjähtävän voiman testauksessa liikkeet ovat lyhyitä ja räjähtäviä, joissa mitataan pääsääntöisesti ATP-PCr energia-aineenvaihdunnan tehokkuutta. Testeinä voidaan käyttää painonnostoliikkeitä, mutta yleisimmät testit ovat hyppytestejä, jossa suoritetaan joko kevennyshyppy, staattinen hyppy tai pudotushyppy.

NOPEUDEN JA KETTERYYDEN TESTAUS

Maksimaalisissa nopeustesteissä mitataan urheilijan kykyä liikkua ennalta määrätty matka mahdollisimman nopeasti. Voimme suorittaa eri lajeihin soveltuvia juoksunopeustestejä aina 30 metriin asti. Ketteryyden testaamisessa suoritettaan erilaisia vakioituja ketteryystestejä, joissa mitataan urheilijan kykyä kiihdyttää, jarruttaa ja tehdä suunnanmuutoksia mahdollisimman nopeasti. Yleisimpiä ketteryystestejä ovat mm. T-testi jossa urheilija suorittaa T-muotoisen radan mahdollisimman nopeassa ajassa.

TASAPAINOTESTIT

Tasapainon testauksesta voidaan saada tärkeää tietoa urheilijalle. Urheilijat joilla tasapaino on huono, on suurempi riski saada nilkan tai polven vamma. Yhden jalan testeillä pystymme selvittämään jalkojen puolierot.

LIHASKESTÄVYYS

Paikallisissa lihaskestävyystesteissä mitataan valittujen lihasten kykyä tehdä supistuksia tietyssä ajassa. Liikkeet voivat olla matala tai korkeaintensiteettisiä riippuen siitä, mitä halutaan tutkia. Lihaskestävyystestejä suoritetaan tyypillisesti kolmella eri tavalla: 1. kehonpainolla, jossa suoritetaan maksimaalinen määrä toistoja 2. tietyssä liikkeessä ennalta määritetyllä painolla yhden toiston maksimista 3. maksimaalinen supistus tietyn ajan verran. Yleisimpiä liikkeitä ovat vatsarutistus, leuanveto, penkkipunnerrus ja kyykky.

Menossa mukana

Kotkan Testausasema

Suomen ensimmäinen Testausasema, jossa tehdään kunnon mittausta – rohkeasti, reilusti ja rakkaudella.

Kotkan kaupunki

Arvostamme kotikaupunkiamme ja uskallamme näyttää sen! Tuomme rohkeasti ja rakkaudella terveisiä Kotkasta olemmepa missä vain.

Etelä-Kymenlaakson urheiluakatemia

Mahdollisuus menestykseen opiskelussa ja urheilussa.

TIEDUSTELE RÄÄTÄLÖITYJÄ PAKETTEJA

TESTAUSPÄÄLLIKKÖ PALVELUKSESSANNE

Testausaseman palvelut on tarkoitettu niin kilpa- kuin kuntourheilijoille, kuntoutujille, yrityksille osaksi työterveyspalveluja ja kenelle tahansa, joka on kiinnostunut oman kuntonsa mittaamisesta ja sen kehittämisestä.