loader image
Testausasema Kotka
Kunnon mittausta.
Tiedätkö missä kunnossa olet?
Kotkan testausasemalla voit helposti selvittää minkälaisessa fyysisessä kunnossa olet ja saada tärkeää tietoa harjoittelusi tueksi. Kunnon Mittausta!
Hyvinvointi & Terveys
Testausasema on Kotkan kaupungin palvelu jonka tarkoituksena on edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä.

Kuntotestaus

Kattava laitteisto mahdollistaa ison valikoiman eri kuntotestejä ja mahdollistaa laadukkaan kuntotestauksen aina liikuntaa aloittelevista henkilöistä aina ammattiurheilijoihin asti

Ennaltaehkäisevä harjoittelu

Laitteisto mahdollistaa laadukkaan ennaltaehkäisevän- ja kuntouttavan harjoittelun toteutuksen. Kehittymistä ja harjoittelun aiheuttamia muutoksia voidaan seurata eri mittauksin

Tutkimus & Kehitys

Testausasemalla voidaan toteuttaa erilaisia tutkimus-, kehitys ja innovaatioprojekteja. Toimintaa toteutetaan yhteistyössä yritysten ja Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun kanssa

Harjoittelu

Laitteistolla voidaan toteuttaa etukäteen suunniteltuja ja optimoituja harjoituksia. Yksittäisiin harjoituksiin voidaan yhdistää erilaisia oheismittauksia

Maksimaalinen hapenottokyky

Hyvä kestävyyskunto on kaikessa urheilussa perusta sille, että jaksaa harjoitella ja myös palautuu urheilun aikaansaamasta rasituksesta. Espanjan koripallon pääsarjassa pelaajien hapenottokyky on noin 57 ml/kg/min, mikä on reilu 10 % enemmän kuin kotimaisessa pääsarjassamme.

Lue Lisää »

Kuntotestaus

Testausaseman laitevalikoima mahdollistaa erittäin laajan valikoiman eri testejä eri ominaisuuksien mittaamiseen ja seurantaan. Saman ominaisuuden mittaamiseen usein löytyy eri menetelmiä ja pystymme valitsemaan yksilökohtaisesti suoritettavan testin tai testipatteriston kuntotestauksen tavoitteiden perusteella. Autamme sinua mielellämme valitsemaan juuri sinulle sopivan kokonaisuuden. Alta löydät yleisimpiä ominaisuuksia joita voimme mitata.

Kehonkoostumus

Kehonkoostumus

Kehonkoostumusmittauksessa määritetään kehon rasva- ja lihasmassan määrä, sekä näiden jakautuminen kehossa. Mittauksissa selviää myös sisäelinten ympärillä olevan viskeraalirasvan määrä. Kehonkoostumusmittaus kertoo testattavan ravitsemuksellisesta ja terveydellisestä tilasta. Kehonkoostumusmittaukset toimivat erinomaisena työkaluna painonhallinnassa. Mittaus kestää alle minuutin ja suoritetaan Seca mBCA 515 bioimpedanssilaitteella.

Hapenottokyky

Maksimaalinen Hapenottokyky

Hapenottokykytesteissä selvitetään sydän- ja verenkiertoelimistön kuntotaso maksimaalisessa fyysisessä rasituksessa. Maksimaalista hapenottokykyä pidetään parhaana mittarina kuntotasosta. Maksimaaliset hapenottokykytestit voidaan suorittaa usealla eri tavalla juoksumatolla, polkupyöräergometrillä, sauvakävellen tai rullahiihtäen.

Maksimivoima

Maksimi & Kestovoima

Maksimivoimatestit kuvastavat lihasten kykyä tuottaa maksimaalista voimaa. Kestovoimatestit kuvastavat lihasten toiminnallista kapasiteettia. Maksimivoimatesteissä selvitetään levytankoon kiinnitetyllä kiihtyvyysanturilla tehontuotto ja nostonopeudet liikkeen aikana (esim. kyykky, penkkipunnerrus, pystypunnerrus). Mitatuista arvoista luodaan liikkeelle voima-nopeus profiili ja laskennallinen yhden toiston maksimi.

Kynnysmittaukset

Kynnystesti

Kynnysmittauksessa määritetään aerobinen sekä anaerobinen kynnys veren laktaattipitoisuudesta kuormituksen aikana. Aerobisen ja anaerobisen kynnyksen avulla määritetään tarkasti harjoitusalueet 1-5 (peruskestävyys, vauhtikestävyys & maksimikestävyys). Kynnysmittaukset suoritetaan juosten, polkypyöräergometrillä, rullahiihtäen tai sauvakävellen 3-4 min kestävillä kuormilla vastuksen kasvaessa.

Nopeusvoima

Hyppy & Juoksutestit

Räjähtävä voimantuotto (nopeusvoima) kuvastaa lihasten kapasiteettia tuottaa voimaa äärimmäisen nopeasti. Räjähtävä voimantuotto kertoo kyvystä tuottaa voimaa erittäin lyhyessä ajassa, joka on suuressa roolissa monissa eri urheilulajeissa. Nopeusvoimaa mitataan voimalevyllä tai valokennoilla suoritettujen staattisten-, kevennys ja vertikaalihyppyjen avulla. Nopeusvoimaa voidaan mitata myös valokennoilla eri juoksumatkoin (10-30 m).

Anaerobinen Teho

Anaerobinen Teho

Maksimaalinen anaerobinen teho kuvastaa kapasiteettia tuottaa suurta tehoa ja vastustaa väsymystä alle 2 minuuttia kestävissä suorituksissa. Anaerobisen tehontuoton tärkeys korostuu monissa eri urheilulajeissa. Maksimaalista anaerobista tehoa voidaan mitata maksimaalisilla hyppysarjoilla tai polkupyöräergometrillä (Wingate), jotka kestävät 30-180 sekuntia.

Kävely & Juoksuanalyysi

Kävely & Juoksuanalyysi

Juoksumatolla suoritettavassa kävely & juoksuanalyysissä saadaan tietoa askeleen eri vaihdeiden jakautumisesta, symmetrisyydestä ja jalkojen välillä olevista mahdollisista puolieroista.

Tasapaino

Tasapainotestit

Kyky ylläpitää tasapainoa korostuu vanhetessa sekä useissa eri urheilulajeissa. Tasapainotesteillä saadaan tietoa tasapainoaistin kyvystä ylläpitää staattista tasapainoa. Tasapainotestit suoritetaan HUR-tasapainotestauslaitteella kahdella jalalla tai kiihtyvyysanturin avulla yhdellä jalalla.

Liikkuvuus

Liikkuvuustestit

Tulossa pian.

Ennaltaehkäisevä & Kuntouttava harjoittelu

Testausasemalla on mahdollisuus suorittaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa harjoittelua, jonka tarkoituksena on parantaa fyysistä toimintakykyä ja selviämistä päivittäistä askareista sekä ennaltaehkäistä fyysisen toimintakyvyn heikkenemistä. Painokevennetty kävely mahdollistaa turvallisesti normaalin kävelyn silloin, kun se on erinäisistä syistä tai sairauksista johtuen heikentynyt eikä mahdollista enää ilman apuvälineitä. Kävelyharjoittelu toimii myös kestävyysharjoitteluna parantaen kuntotasoa. Voimaharjoittelu lisää kehon lihasmassamäärää, joka yhdessä hermoston kehittymisen myötä parantaa kehon voimantuottokapasiteettia parantaen fyysistä toimintakykyä. Tasapainoharjoittelu kehittää elimistön kykyä ylläpitää tasapainoa ja yhdessä voimaharjoittelun kanssa vähentää riskiä mm. kaatumistapaturmille. Edellä mainittujen adaptaatioiden myötä tavoitteena on kehittää fyysinen toimintakyky sille tasolle, että harjoittelussa oleva henkilö pystyy toteuttamaan niitä kaupungin muissa toimipaikoissa, ilman Testausaseman laitteistoa. Harjoittelua jatketaan systemaattisesti näillä toimenpiteillä, kunnes itsenäinen liikunnanharjoittaminen on mahdollista ja muuttuu itsenäiseksi toiminnaksi.

Painokevennys

Harjoittelu juoksumatolla

Painokevennyslaitteisto mahdollistaa kehonpainon kevennyksen aina 100 kg asti. Painokevennysharjoittelu aloitetaan etsimällä henkilölle sopiva kevennys, joka on 0-40% välillä henkilön omasta kehonpainosta. Kävelyvauhti voidaan määrittää 0.5 km/h vauhdista 0.1 km/h korotuksilla sopivaksi koehenkilölle.

Voimaharjoittelu

Voimaharjoittelu

HUR monitoimilaitteella on mahdollista suorittaa 5 eri voimaharjoitteluliikettä. Reiden ojennus- ja koukistus, penkkipunnerrus, pystypunnerrus sekä ylätalja. Laite toimii ilmanvastuksella ja vastuksen säätö voidaan laittaa 0.5kg vastaavilla korotuksilla. Monitoimilaitteella saadaan harjoitettua kehon kaikki suuret lihasryhmät.

Tasapainoharjoittelu

Tasapainoharjoittelu

HUR-tasapainon harjoittelu- ja testaus laitteessa on sisäänrakennettuja erilaisia tasapainoharjoitteita ja pelejä, joita koehenkilöt suorittavat. Kehoa liikuttamalla joka siirtää kehon massakeskipistettä henkilö joutuu ärsyttämään tasapainoelimistöä joka aikaansaa adaptaatioita tasapainoelimissä.

Ajanvaraus

Ota yhteyttä meihin ja sovi itsellesi sopiva aika kuntotestiin

Hinnasto

Löydät täältä luettelon tarjoamistamme palveluista sekä hinnaston

Meillä toimii maksuvälineenä myös

Yhteistyössä